Bij de Pimpernel zijn de volgende trajecten mogelijk:
- Traject: stage
- Traject: arbeidstraining
- Traject: dagbesteding
- Traject: arbeidsinstandhouding & -afbouw
1. Traject: stage
Voor stage kan een leerling zich – samen met zijn/haar ouder(s) en/of stagebegeleider van de opleiding – aanmelden. Bij het intakegesprek kijken wij naar de persoonlijke wensen van de leerling en de specifieke aandachts- en leerpunten vanuit de school en wordt de begeleidingsintensiteit geïnventariseerd.
Doel
Het doel van de stage is kennismaken met allerlei aspecten van arbeid, zoals samenwerken met collega’s, regels opvolgen, opdrachten uitvoeren. Tegelijkertijd ontdekken we de mogelijkheden en aandachtspunten van de leerling.
Met de school wordt een stageovereenkomst opgesteld. De stagebegeleider van school is contactpersoon en de school blijft eindverantwoordelijk voor het te volgen traject. Evaluatie en rapportage vinden in overleg met de school plaats.
Duur
De duur van een stage is een gedeelte of geheel schooljaar. De minimale aanwezigheid is 1 dag per week.
2. Traject: arbeidstraining
Arbeidstraining wordt aangeboden in de vorm van leerwerktrajecten gericht op het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. De training richt zich op specifieke leerpunten en -doelen waarbij een observatieperiode wordt gebruikt om deze duidelijk te krijgen en te formuleren. Deze leerpunten en -doelen worden vervolgens omschreven in een individueel plan. Tijdens het leerwerktraject observeren en trainen we op hoofd- en deelaspecten van de leerpunten. Na drie maanden worden de leerpunten met de medewerker en de aanvrager geëvalueerd. Er volgt een schriftelijke rapportage van resultaten en afspraken.
Het traject richt zich op de volgende punten:
Werkhouding, tempo en instructiebehoefte
Kwaliteit / kwantiteit van het werk, vaardigheden en motorische / fysieke mogelijkheden
Concentratie, flexibiliteit en discipline
Omgang met collega’s, begeleiders en klanten
Zelfstandigheid, zelfvertrouwen en algemene vaardigheden in de praktijk
Doel
Het doel van het leerwerktraject is het aanleren van arbeidsvaardigheden zodat de medewerker zich sociaal kan handhaven in een min of meer beschermde werkomgeving.
Duur
De duur van een leerwerktraject is minimaal een half jaar.
3. Traject: dagbesteding
Bij het intakegesprek kijken we naar de persoonlijke wensen van de medewerker en specifieke aandachtspunten. Ook wordt de begeleidingsintensiteit geïnventariseerd.
Doel
Het doel van dagbesteding is het bieden van werkplezier aan de medewerker. De medewerker heeft het recht om te gaan werken op een plek waar hij/zij zich veilig voelt. En gewaardeerd wordt om zijn prestaties. We bieden ondersteuning bij zijn beperkingen.
Als de arbeidsvraag aansluit bij de te bieden mogelijkheden volgt een voorstel tot proefplaatsing. Na twee maanden wordt er geëvalueerd, samen met de medewerker en de aanvrager. Dan bespreken we de specifieke leer- en aandachtspunten. Deze leggen we schriftelijk vast in een rapportage.
Duur
De duur van de proefplaatsing is twee maanden. Deze kan worden omgezet in een definitieve plaatsing.
4. Traject: arbeidsinstandhouding & -afbouw
Arbeidsinstandhouding en -afbouw zijn met name gericht op volwassenen die al een arbeidsverleden hebben. Zij willen graag werken, maar in hun eigen tempo en niet onder prestatiedruk.
Doel
Het doel van arbeidsinstandhouding is werkplezier. De medewerker heeft meestal gedurende langere tijd tegen betaling gewerkt. Om een of andere reden lukt dat niet meer, maar hij / zij wil echter zo gewoon mogelijk blijven werken. Waar nodig stemmen we het programma af op de wensen van de medewerker. Zo werken we geleidelijk aan toe naar een afsluiting van deelname aan het arbeidsproces. Dit kan een aantal jaren in beslag nemen. Bij het afbouwen letten we speciaal op werkdruk, de prestaties en het aantal aanwezigheidsdagen.
Duur
Bij de intake kijken we vooral of de vraag van de medewerker aansluit bij de mogelijkheden van de Pimpernel. We starten altijd met een proefplaatsing van twee maanden. Na twee maanden kan deze worden omgezet in een definitieve plaatsing. Er wordt meerdere keren per jaar geëvalueerd.